ערש"ק פרשת, אנכי ה' אלקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים מבית עבדים .
עשרת הדיברות, אשר מהות עניינם הינו בסיס הקשר בין עם ישראל אל אלוקיו, הדיבר הראשון מבסס הקשר על אשר הוצאתיך מארץ מצרים מבית עבדים.
יש לברר מדוע בסיס הקשר נבנה על מעשה יציאת מצרים ולא על בריאת שמים וארץ, בריאת העולם כולו, הרי מעשה בריאת העולם גדול יותר ממעשה יציאת מצרים.
לביאור הדבר:
יש להבין ענין בריאת העולם וענין יציאת מצרים.
בריאת העולם הייתה יצירת יש מאין, יצירת עולם כללי אשר בו יהיה מכל כל, ומהות ענינו של העולם להביאו לידי "והיה ה' למלך על כל הארץ". היינו הבאת מלכות ה' על העולם כולו. היינו הבאת הכרת העולם כולו במלכותו של הקב"ה.
יציאת מצרים ענינה הוא יצירת עם-זו יצרתי לי, תהלתי יספרו.
יציאת מצרים הינה בניית עם נבחר אשר ענינו תהלתי יספרו, אשר יביא לידי ביום ההוא, יהיה ה' אחד--ושמו אחד. תפקידו של העם הנבחר הבאת מטרת ענינו של בריאת העולם לידי הוות.
ישנם שני שלבים בבריאה וישנם שני שלבים במימוש מטרת הבריאה.
שלב ראשון בבריאה הינה בראשית ברא אלהים את השמים ואת הארץ.
שלב שני בבריאה הינה בהוציאך את-העם ממצרים תעבדון את-האלהים על ההר הזה.
בשלב השני, היציאה מצרים, אין די בעצם היציאה. יציאה לבדה אין בה כל משמעות, יציאת מצרים מטרת ענינה תעבדון את-האלהים על ההר הזה, קבלת תורה. קבלה אשר ענינה תעבדון, קיום התורה והגעה למטרה, והיה ה' למלך על כל הארץ על ידי קיום התורה.
אמר ר' עקיבא ואהבת לרעך כמוך זה כלל גדול בתורה.
מדברי רבי עקיבא משמע שכל התורה הינה פרטים ביחס לכלל הגדול של ואהבת לרעך כמוך.
מה ענינה של אהבת הרע כמוך לכלל מצוות התורה?
הדברים הבאים הינם על פי הבנתי בדברי רבי יהודה אשלג, מחבר פירוש הסולם על הזהר, במאמר מתן תורה.
ואהבת רעך כמוך, האם יכולה להתקיים מציאות בה האדם אוהב את חברו כעצמו?
אומרת הגמרא, לא ניתנו תורה ומצוות אלא לצרף בהן את ישראל. צרוף הגוף הינו זיכוך הגוף. המצוות עניינם זיכוך גופו ונשמתו של האדם.
זיכוך מביא ליצירת טבע שני, טבע של אהבת הזולת. טבע של אהבת האחר מביאה להכרה בגדולתו וחשיבותו של האחר. הכרה זו ב"רעך" היא המביאה לידי קבלת עול מלכות שמים. ההכרה בגדולתו ובלעדיותו של הקב"ה היא המביאה לידי תהלתי יספרו ולידי והיה ה' למלך על כל הארץ.
בריאת העולם הינה בריאת דבר כללי, חומר גלם, אשר אותו יש להביא לידי כלי, כלי אשר ביכולתו להכיל מציאות של ואהבת לרעך כמוך, כלי מכיל המביא לידי מציאות של והיה ה' למלך על כל הארץ.
יציאת מצרים, הינה שלב שני לבריאת העולם, השלב אשר מטרתו יצירת עולם שלם וכתיקונו.
יציאת מצרים ענינה יצירת עם-זו יצרתי לי, תהלתי יספרו.
עם נבחר, אשר יביא לידי והיה ה' למלך על כל הארץ.
הדיבר הראשון אנכי ה' אלקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים מבית עבדים, בא לבטא את בסיס הקשר האישי בין עם ישראל לאלוקיו. בריאת העולם הינה קשר כללי בין העולם כולו לבין יוצרו.
מהות הקשר בין הקב"ה לעם ישראל הינו על בסיס אישי, לא על בסיס כלל עולמי.
ביציאת מצרים, בוחר הקב"ה בעם אשר יביא את תכלית הבריאה למימושה, עם אשר תהילתי יספרו.
זוהי, נקודת הזמן בה נבחר העם ובו נתחייב ל..אנוכי ה' אלוקיך.
שבת שלום
דויד לקס - מאבחן ומטפל הוליסטי .מטפל בראיה יהודית ב: פסיכותראפיה גופנית, איזון גוף נפש, רפלקסולוגיה, מתמחה במצוקות על רקע נפשי, מטפל בחולים במחלות "סופניות". 052-6409251